Ijab dan Kabul

Saturday, 4 July 2009

The baking project..icing melting on moist mocha cake




Hi there! Since i'm on medical leave for two days.i found its so bored to not doing anything except watching the cooking channel on ASTRO and becoming the sleeping queen! I can't imagine living without getting out of your castle or kingdom!

Then..jeng jeng jeng! The idea tickling my brain..why not baking? Most of the time I would steamed my chocolate or mocha cake, but with the same ingredients, i agreed to give a try. Why not baking? the only thing that cross my mind is... is it going to be that moist?

The final product is..steaming will really locks the moist, while baking will made this cake slightly dry (but still moist). I guessed this recipe is definately for steaming. This is my recipe for steaming k. The following is downloaded from Mat Gebu ( i lurved his cooking much..byk saya cuba masak dan alhamdulillah semuanya menjadi..terima kasih abang Mat Gebu k yang dok diam d Sedenak Johor).

Moist Mocha Cake with icing topping (BM supaya semua org blh kongsi buat k)
Bahan A
1 cawan serbuk koko (klu nak buat mocha..2 sudu teh atau terpulanglah..sy 1 sudu besar nescafe sebatikan dengan sedikit air panas)
1 cawan gula pasir
1 cawan krimer sejat (evaporated creamer) atau susu (sy allergic dgn milk..huhuhuu lactose intolerance)
1 cawan minyak masak
1 cawan krimer pekat (susu pekat)

Bahan B
5 biji telur ayam (pukul hingga kembang)
1 sudu teh serbuk penaik *
1 sudu teh soda bikarbonat *
1 1/4 cawan tepung gandum *
sedikit esen vanilla (tak mau letak pun ok)

* bahan yang hendaklah diayak bersama sama

cara - caranya

1. campurkan serbuk koko dan gula ke dalam periuk.
2. masukkan krimer cair dan krimer pekat manis.
3. kacau perlahan lahan di atas api sederhana (kang hangus dan berketul-ketul...tak sedap)
4. masukkan minyak masak sedikit demi sedikit. kacau perlahan - lahan hingga sebati. Matikan api.
5. masukkan sedikit demi sedikit telur yang telah dipukul kembang tadi, sambil di kacau perlahan. sebatikan.
6. Masukkan bahan B yg lain sedikit demi sedikit. Kacau dan sebati, kemudia masukkan sedikit lagi dan begitulah hingga habis semua Bahan ayak.
7. masukkan esen vanilla tadi.
8. sebatikan dan pastikan tiada yang berketul.

pastikan masa kacau bahan bahan tu satu arah pusingan je k.

9. sediakan bekas (saya punya 20cm X 6cm) dan lengserkan (sapulah) dgn minyak masak atau mentega atau tepung gandum pun boleh bah
10.tuang adunan tadi dgn cermat ke dalam bekas
11.masukkan ke dalam pengukus, yg telah pun menggelegak airnya.(jangan masukkan dalam air tuh hahahahah...masukkan ke dalam periuk tingkat tu dan letakkan di atas periuk yang dah dijerang air panas tu hahahahah)
12.kukus selama 45 minit atau bila dicucuk tengahnya dgn lidi, dan tak melekat konfem masak tuh.

* jangan suka nak buka tutup pengukus tuh..bantat kek nnt
* balut tutup pengukus dgn tuala atau kain supaya wap tak menitis ke atas kek

ok..selamat mencuba! senang kan? memang senang sangat.
pastikan cawan yang digunakan adalah cawan yang sama supaya tepat sukatannya ye.

ICING Marjerin / mentega
1. 375gm marjerin /mentega
2. 500gm gula icing
3. 1/2 sudu teh esen vanila
pewarna yang dikehendakilah

masukkan bahan 1,2,3 dalam mixer. pukul hingga betul betul kembang (fluffy gitu auwww)
dah fluffy (menggebu..rasa sikit..gula dah sebati hancur ke tak) dan lepas tu masukkan esen vanila tu. pukul lagi. lepas tu kalu dah ok bahagikan adunan tu kepada seberapa byk yang mau ..kalau nak buat 3 colors, bahagikan kepada 3 bhg, dan masukkan sedikit pewarna makanan dalam bagaian adunan. makanya dapatlah kita 3 adunan icing mentega yang ada 3 warna. Ini adunan yang mmg banyak, cukup mewah untuk menutup kek sebesar tu. jadi kurangkan lah sukatan k..pandailah sendiri k.

* ini kali pertama saya buat icing sbb tu sy blm pandai nak agak banyak mana untuk kek sebeesar acuan tu. Adik saya Suhaila yang dok diam di Kuantan yang bagitau..untuk skek 1 kg.
apa pun, kek saya tuh mewah dgn krim. Auwwhhh jangan kena kencing manis sudah lah


Resepi Coklat Cake Moist daripada Cik Mat Gebu k (BAKE)

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan tepung kek/tepung gandum*
1 camca teh serbuk penaik*(*digaul dan diayak 3 kali)
1 cawan gula halus (castor sugar)
2 biji telur gred A
125 g mentega
1 camca teh esen vanilla
1/2 cawan serbuk koko*
1/2 camca teh nescafe*
1/4 cawan gula halus*
1/2 cawan air panas*
1/4 cawan susu cair*(*disatukan hingga menjadi pes coklat)

BAHAN COKLAT GANACHE :-)
100 g coklat masakkan
50 ml UHT Whipping Cream (boleg ganti dengan susu 100 ml susu cair)
1 camca teh mentega

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C. Lenser tin berukuran ( 5 x 8 x 3 ) inci dengan mentega dan alas dasarnya dengan kertas minyak. Ketepikan.
  2. Pukul mentega dan gula halus hingga putih. Masukkan esen vanilla dan telur satu persatu sambil terus memutar hingga adunan kembang dan gula hancur.
  3. Perlahankan speed, masukkan tepung berelang seli dengan pes coklat hingga habis. Gaul hingga rata dan sebati.
  4. Tuang adunan tadi dalam tin. Bakar dalam oven selama 45 - 50 minit. Sejukkan sebelum dihias dengan chocolate ganache jika suka...
  5. UNTUK GANACHE:- Satukan coklat dan UHT Whipping Cream dalam mangkuk tahan panas. Cairkan secara double-boiler, bila semua larut, matikan api dan masukkan mentega dan gaul rata. Biarkan suam dan boleh tuang atas kek coklat tadi.
ok selamat mencuba ye..mana2 respi pun ok jua bah. janji tak mudah putus asa nak buat tu je.









1 comment:

  1. nampak sedap resipi2 yang ditulis kat sini. Saya jenis buah cempedak diluar pagar...so teringin gak nak try. Kalau jadi lain kali, saya bagi komen lagi, terutama kek oren tu. Terima kasih lah kerana berkongsi sama....kalau ada masakan ala2 western tu boleh lah dikongsikan juge kat sini....Mak acih yerrr...

    ReplyDelete