Ijab dan Kabul

Saturday, 6 September 2008

Jom masak sempena Ramadhan nak!

Rendang Rempah

1. ayam potong 12 (lagi senang klu beli keel/rib 10 - 12 potong/ketul)(dalam 1 1/2 kilo)

2. bahan kisar
- cili kering 25 giji (belah buang biji/rebus empuk)
- 10 ulas bawang merah
- 6 ulas bawang putih
- halia sebesar ibu jari
- lengkuas muda sebesar separuh ibu jari
- kunyit hidup sebesar separuh ibu jari
- 3 batang serai saiz besar
- 1 mug air putih/masak (guna mug yang sama)
- 1 3/4 mug santan pekat (guna mug yang sama k)
- garam secukup rasa

3. daun kunyit 3 helai (buang tulang, hiris halus)

cara memasak:

1. panaskan minyak masak secukupnya (saya guna satu senduk je)
2. campur semua bahan kisar, sebati. tumis hingga naik bau (rempah masak)
3. masukkan air, masak hingga mendidih dan naik bau, kecilkan api
4. masukkan ayam dan renehkan hingga kuah pekat dan ayam empuk (kecilkan api sepanjang
proses, nanti rendang kita hangus a.k.a hangit!)

5. barulah masukkan santan pekat, renehkan hingga pecah minyak, jangan lupa garaam ya (jangan kacau over, sekali sekala k nanti ayam kita hancur cik kiah! maklum ayam bandar, klu guna ayam tua lainlah)
6. masukkan hirisan daun kunyit (kecur liur)
7.
ok lah, tunggu hingga masak k, bolehlah dihidangkan panas-panas

* maaf, ini cara saya memasak...tapi kita guna cara yang sesuai kita lah, pentingnya menjadi.
nanti saya upload gambar rendang rempah saya k.
saya pun baru je belajar masak rendang ni, tapi saya kurangkan sedikit pedasnya.





No comments:

Post a Comment